- ugens lyse idé

Her vil du hver uge finde en ny, spændende idé, du kan bruge i undervisningen eller lege med hjemme.

bullet

Hvis din skole har licens til Ahorn Science Univers, kan du se og downloade tidligere udgivne tips.

bullet

Bestil adgang til arkivet over tidligere udgivne tips allerede i dag

Uge 50, 2000

Strøm fra bilbatteri

Når Puntoen alligevel skal have nyt batteri, kan vi lige så godt eksperimentere med det gamle - det kan stadigvæk. Ekstremt billigt - ret godt!

Det stiller store krav til et batteri at starte en bil, for startmotoren kan forlange 50A eller mere for at få liv i en vinterkold motor.
Men selv om bilen kræver nyt batteri, kan vi måske alligevel få meget ud af det gamle. 

Det må kunne bruges som strømforsyning i fysik eller natur-teknik!

Et 12V-batteri består jo som bekendt af 6 x 2V-celler, men på moderne batterier er der desværre ikke udtag for hver celle, og det er heller ikke til at lave - ikke ved Punto-batteriet i hvert fald, jeg har forsøgt skære i låget for at undersøge muligheden.
Måske kan du skaffe et gammelt funktionsdygtigt batteri med udtag, eller måske har motorcykel-værkstedet et par aflagte 6V-batterier, du kan få billigt.
Endelig kan batterispændingen naturligvis reguleres på traditionel vis med spændingsdeler, evt. suppleret med lidt elektronik (Ugens Lyse idé sidste uge).
I mit akku-anlæg, vil jeg lave en hovedsikring ved batteriet. Den kan fx bestå af nogle centimeter af "indmaden" af de tynde prøveledninger (grøn på billedet). Jeg vil tro, kobbertrådene her kan klare ca. 10A, før de brænder over, men det kan jeg jo efterprøve.

For øvrigt vil jeg fremdeles kun bruge ledninger med isolerede krokodillenæb til elevforsøg - bananstik bliver ulovlige at anvende i skolelaboratorier p.g.af risikoen for, at en elev stikker bananstikkene i lysnet-stikkontakten.

"Dille-ledninger" kan købes - eller laves af eleverne selv - i mange kvaliteter, farver og længder, og de er ret billige.

Til elev-strømforsyninger vil jeg lave udtage på en lang ledning. På hvert udtag vil jeg  bruge loddeflige som poler og en enkelt tråd fra de tynde "dilleledninger" som sikring.
På grund af batteriets lave indre modstand får jeg en ret stabil 12V/6V-strømforsyning. Med den kan jeg fx eksperimentere med stumper fra biler (relæer, horn, lygter, blink osv.). Det er normalt ikke helt nemt, fordi de typisk kræver betydelig effekt.
Vedligeholdelse: Bilbatteriet må naturligvis lades op i ny og næ, men for at holde det sundt, var det måske en idé at  lave en 100mA konstantstrømsgenerator, som kan sørge for en konstant lav vedligeholdelses-ladestrøm døgnet rundt.
Desuden må jeg selvfølgelig sørge for, at der altid er tilstrækkelig vand fyld på mit batteri!
Her er en skitse til en konstantstrøms-generator. Jeg har afprøvet kredsløbet med NiCd-batterier og 50mA, så det virker, men der skal lige at par beregninger på transistorens og modstanden Rx's effekt.

Hvis vi kortslutter ved akku, bliver det samlede spændingsfald over transistoren ca. 14V, og når strømmen er 100mA, kræver det en transistor, der tåler mindst 1,4W, men for en sikkerheds skyld bør den kunne klare noget mere. Det kan fx BD533.
Rx's effekt: 0,9 * 0,1 W eller mindst 0,1W. 

Én af fordelene ved de hjemmelavede strømforsyninger er gennemsigtigheden - alle kan se, hvor strømmen kommer fra, og de kan se (og lave) sikringer. Og alle vil langt bedre forstå den elementære el-lære - tror jeg!

Besøg Ahorn Undervisning!
Bestil adgang til Ugens Lyse Idé-arkiv.
Har du kommentarer - eller andre lyse ideer - så send os en e-mail:
ahorn@ahorn.dk