Ugens Lyse Idé

Her vil du hver uge finde en ny, spændende idé, du kan bruge i undervisningen eller lege med hjemme.

bullet

Hvis din skole har licens til Ahorn Science Univers, kan du se og downloade de 155 tidligere udgivne tips.

Uge 47, 2001

Takt uden tone

Hvis du påvirker et tungt pendul med en ganske ringe kraft på rette tid, kan du få den til at gøre store udsving.

Tag en tom blik-malingspand, fyld den med sand og hæng den op under en bjælke i en snor.

 

 

 

Bind en sytråd i en magnet og lad magneten hæfte sig på spanden.

Min magnet er meget svag og kan lige netop hænge på spanden, men ved at trække med den smule kraft, jeg kan, uden magneten falder af, lykkes det mig - med stor tålmodighed - at få spanden til at svinge kraftigt.

Jeg må naturligvis kun trække, når pendulet er på vej hen mod mig. Og det bliver aldeles på pendulets betingelser.

 

Pendulets egenfrekvens lader sig ikke rokke. Forsøget er et godt eksempel på resonans, og princippet om, at en gentagende lille-bitte energitilførsel kan hobes op i pendul-systemet og blive til en anseelig energi - forudsat du respekterer takten.

Lader du to elever trække vinkelret på hinanden, kan de få pendulet til at følge en diagonal linie mellem dem. Trækker de ikke i takt, får de pendulet til at bevæge sig i en cirkel.

Det er godt engang imellem at eksperimentere med "noget, der vil noget". Måske går det da ikke så nemt i glemmebogen - især ikke, hvis du viser dette eksperiment:

Stå op ad en væg, så pendulet netop kan røre dit ansigt. Slip det og lad det svinge frem og tilbage. Omsætningen potentiel-kinetisk-potentiel energi glemmes sent efter denne demonstration!

Når du er i gang kan du lige så godt lade eleverne måle den fyldte spands svingningstid - og måske tømme den for at se forskellen, om der er nogen.

Besøg Ahorn Undervisning!

Har du kommentarer - eller andre lyse ideer - så send os en e-mail:
ahorn@ahorn.dk