- ugens lyse idé

Her vil du hver uge finde en ny, spændende idé, du kan bruge i undervisningen eller lege med hjemme.
Hvis din skole har licens til
Ahorn Science Univers, kan du se og downloade tidligere udgivne tips ved at klikke her.

Uge 42, 1999

Digitalkameraet som måleinstrument
Skal man måle store afstande eller store genstande, må man som regel ty til trigonometri. Men i stedet for at stå med en masse målepinde og lodsnore i terrænet, er det bekvemmere at bruge sit digitalkamera (sic!).
 
Først må vi have kameraet "kalibreret":
nøjagtigt 50 cm's eller 500 mm's afstand tager jeg et billede af en lang lineal.

Her har jeg formindsket billedet, men på originalen er det ganske nemt at aflæse længden af det stykke lineal, billedfeltet afskærer.

Det er 301mm langt.

Det betyder, forholdet mellem afstand til kamera og afskåret længde bliver: 500:301 = 1,66

 
Lad os se, hvad vi kan få ud af det:
 

 

Afstand til objekt: a
Objektets størrelse: s
Størrelse af billedet af objektet: b
Størrelse af hele billedet: t
 
 

For lige at teste idé og formel tog jeg et billede af målestokken på 1m, og her holdt det stik: Ved at måle på billedet og indsætte i formlen, beregnede jeg afstanden hen til målestokken til 3,01 m, og med min tommestok målte jeg den til 3,03 m - ganske pænt, når jeg selv skal sige det!

Nu skulle ideen virkelig stå sin prøve: Jeg satte mig for at måle husets længde ved at fotografere det - og denne gang skulle det gøres omhyggeligt.
Fra den ene gavl fotograferede jeg en yderdør ved den anden. For at kunne måle nøjagtigt på billdet, klippede jeg en strimmel ud af det i et fotoredigeringsprogram, lagde det ind i Word, trak det ud, til det fyldte et A4-ark, printede det og målte:
Den rigtige dør var 2,01 m; hele billedet 214 mm, billedet af døren 59 mm, og indsat i formlen giver det en huslængde på 12,10 m - og huset er 12 m langt.

Det er da smukt!

Besøg Ahorn Undervisning!

Har du kommentarer - eller andre lyse ideer - så send os en e-mail: ahorn@ahorn.dk