 |
-
ugens lyse idé
|
|
Her vil du hver uge finde
en ny, spændende idé, du kan bruge i
undervisningen eller lege med hjemme.
|
Uge 42, 2000
Gammel
kending i nyt perspektiv
Det
ser ret imponerende ud, når vi sætter støvsugeren til at blæse, og
bordtennisbolden "svæver på luftsøjlen". Vi er straks
parat med en Bernouille-forklaring, men måske skulle vi prøve finde
forklaringen på en anden måde?
Vi
kender vel forklaringen på svæve-fænomenet -
hvorfor så ikke bare give den videre.
Jo,
ganske vist, men hvor meget forstår vi selv af
Bernouille-forklaringen, som er ret kompliceret - og
Bernouille-effekten bliver stadig diskuteret i
videnskabelige kredse.
Hvorfor
ikke starte fra bunden og undersøge sagen selv og i
vid udstrækning acceptere de forklaringsmodeller,
elever kommer frem til, som fuldgyldige, men
selvfølgelig også begrænsede modeller.
|
 |
|
Først
må vi lege med bordtennisbold og støvsuger og
undersøge betingelser og begrænsninger for svævning
- nogle spørgsmål kan sætte forskningen i gang:
 | Vil
tungere genstande svæve? |
 | Er
kugleformen en forudsætning? |
 | Hvordan
skal vi holde røret (vinkel) for at kuglen
svæver? |
 | Hvad
sker der, når vi forstyrrer luftstrømmen på
forskellig vis? |
 | Hvordan
opfører kuglen sig under svævningen i de
forskellige situationer (står den stille, sitrer
den, hopper den op og ned)? |
 | ????? |
|
|
Alle
eksperimenter og undersøgelser skal nu lede til
forklaringer og modeller og måske afføde nye
forsøg, fx: Hvad vil der ske, hvis vi forsøgte det
samme med en vandstråle i stedet for luft.
|
|
|
|