- ugens lyse idé

Her vil du hver uge finde en ny, spændende idé, du kan bruge i undervisningen eller lege med hjemme.
Hvis din skole har licens til
Ahorn Science Univers, kan du se og downloade tidligere udgivne tips ved at klikke her.

Uge 40, 1999

Skruen som bevægelses-transformer
Har du brug for en præcist styret lineær bevægelse, kan motor og skrue være løsningen.
 
Som vi gjorde det i forbindelse med kræfter, kan vi gøre det med bevægelse - bruge de frugtbare begreber input-bevægelse og output-bevægelse.
 
Sneglen er en slags kæmpegevind, og det roterende sneglebor arbejder sig ned i træet eller metallet og transporterer lineært boreaffaldet op gennem hullet og væk. En snegl i et rør er i århundreder blevet brugt til sådanne "transport-formål", bl.a. til at løfte vand.

En roterende input-bevægelse transformeres til en lineær output-bevægelse.

 
Hvis man er så heldig, at man ved et uheld har fået købt et langt gevindstykke i værktøjsbutikken, kan man skrue en møtrik på og sætte den ene ende i borepatronen.
Holder man så fast i møtrikken og kører los, får møtrikken en rolig lineær bevægelse.

Igen: En roterende input-bevægelse transformeres til en lineær output-bevægelse.

Præcis den idé udnyttes i automatiske drejebænke: Hvis du forestiller dig en kniv svejset på møtrikken, har du automatisk fremføring af kniven. Drejeværktøjets langsgående bevægelse styres nu af motorens omdrejning og kan reguleres med denne.
 
En erhvervsskadet fysiklærer må foretage et par målinger:

Med boremaskinen på fulde omdrejninger bevægede skruen sig 32 cm på 10 s, eller 32 mm/s.
Jeg målte gevindstigningen på 10 omdrejninger til 10 mm, altså 1 mm/omdr.
Boremaskinen kørte altså 32 omdr. pr. s. eller 1920 omdrejninger pr. minut. - På maskinen står 2300 omdr./min. - Én af os tager altså fejl. Mine målinger var nu også kun egnet til kladdebrug.

Jo, skruer kan bruges til andet end at spise!

Besøg Ahorn Undervisning!

Har du kommentarer - eller andre lyse ideer - så send os en e-mail: ahorn@ahorn.dk