 |
-
ugens lyse idé
|
|
Her vil du hver uge finde
en ny, spændende idé, du kan bruge i
undervisningen eller lege med hjemme.
|
Uge 40, 2000
Nye
dimensioner
Modellervoks
er prima, når fornemmelsen af sammenhængen mellem lineær
målestoksforhold og rumfang skal klargøres.
Du synes
måske, at der er for lidt fysik i de efterfølgende eksperimenter,
men jeg vil påstå, at elever på alle niveauer vil have stor gavn af
at lege med:
Kuber og andre færdiglavede træ- eller
plastklodser får hård konkurrence af modellervoks, når det
gælder om at tilvejebringe forståelse/fornemmelse af
dimensioner.
Brevvægten har
jeg brugt for at afmåle lerklumperne.
|

|
 |
Lige
store klumper kan du forme
forskelligt for at se, om du kan
fastholde fornemmelsen af "samme
størrelse". |
 |
En
variant: Elever laver figurer til hinanden, og
øvelsen er så at vurdere: større/mindre (vægten er
dommer)
|

|
Bruger
du to klumper, hvor den ene har dobbelt så stort
rumfang som den anden, bliver det ret sjovt: |
|
 
|
Hvordan
bliver længdeforholde mellem pølser af samme
tykkelse?
Hvordan
bliver forholdet mellem diameterne, når pølserne har
samme længde
|
 
 

|
Hvad
med diameteren, når den mindste klump rulles dobbelt
så lang som den største?
Hvis
begge klumper laves til terninger, hvordan bliver da
sidelængderne?
Hvordan
er arealforholdet mellem sidefladerne på terningen?
Hvis vi
laver lange, lige tynde pølser og former dem til
kvadrater, hvordan er da forholdet mellem lysningernes
arealer?
Det er
vigtigt for børn som for gamle også at få
knyttet konkrete oplevelser af proportioner og
dimensioner til de mange "flade", nok så
perspektiviske tegninger vi normalt bliver
præsenteret for.
|
|
|
|