- ugens lyse idé

Her vil du hver uge finde en ny, spændende idé, du kan bruge i undervisningen eller lege med hjemme.

bullet

Hvis din skole har licens til Ahorn Science Univers, kan du se og downloade tidligere udgivne tips.

bullet

Bestil adgang til arkivet over tidligere udgivne tips allerede i dag

Uge 40, 2000

Nye dimensioner

Modellervoks er prima, når fornemmelsen af sammenhængen mellem lineær målestoksforhold og rumfang skal klargøres.

Du synes måske, at der er for lidt fysik i de efterfølgende eksperimenter, men jeg vil påstå, at elever på alle niveauer vil have stor gavn af at lege med:

Kuber og andre færdiglavede træ- eller plastklodser får hård konkurrence af modellervoks, når det gælder om at tilvejebringe forståelse/fornemmelse af dimensioner. 

 

Brevvægten har jeg brugt for at afmåle lerklumperne.

 

Lige store klumper kan du forme 
forskelligt for at se, om du kan 
fastholde fornemmelsen af "samme størrelse". 
 

 En variant: Elever laver figurer til hinanden, og øvelsen er så at vurdere: større/mindre (vægten er dommer)

 

Bruger du to klumper, hvor den ene har dobbelt så stort rumfang som den anden, bliver det ret sjovt:

 

Hvordan bliver længdeforholde mellem pølser af samme tykkelse?

Hvordan bliver forholdet mellem diameterne, når pølserne har samme længde

 

 

 

 Hvad med diameteren, når den mindste klump rulles dobbelt så lang som den største?

Hvis begge klumper laves til terninger, hvordan bliver da sidelængderne?

Hvordan er arealforholdet mellem sidefladerne på terningen?

Hvis vi laver lange, lige tynde pølser og former dem til kvadrater, hvordan er da forholdet mellem lysningernes arealer?

 

Det er vigtigt for børn som for gamle også at få knyttet konkrete oplevelser af proportioner og dimensioner til de mange "flade", nok så perspektiviske tegninger vi normalt bliver præsenteret for.

Besøg Ahorn Undervisning!
Bestil adgang til Ugens Lyse Idé-arkiv.
Har du kommentarer - eller andre lyse ideer - så send os en e-mail:
ahorn@ahorn.dk