- ugens lyse idé

Her vil du hver uge finde en ny, spændende idé, du kan bruge i undervisningen eller lege med hjemme.
Hvis din skole har licens til
Ahorn Science Univers, kan du se og downloade tidligere udgivne tips ved at klikke her.

Uge 38, 1999

Forskruede betragtninger
Hvilket snurrigt hoved, der har opfundet gevindet, er uvist, men en svækling har hun været. Hovedet har har hun brugt i stedet for armkræfterne - hun skulle have oplevet konsekvenserne frem til år 2001: Alle sammenspændte emner og boltede broer hænger der endnu - her er ingen sammenbrud på grund af år 2000-problematikken.
 
Hun var nok tysker, idet ordet gevind kommer fra tysk: gewinde - afledt af winden: at dreje.

Lad fare - vil vil i stedet studere bevægelse og kræfter, mens vi skruer:

Tæller jeg 10 omdrejninger, har bolten bevæget sig 16 mm. Én omgang svarer altså til 1,6 mm
Når jeg spænder bolten med svensknøglen og trækker 10 cm, drejer bolten ca. 1/6 omgang eller den flytter sig 1,6 mm / 6 = 0,27 mm.

Input-bevægelsen 100 mm
Output-bevægelsen 0,27 mm

Forhold mellem input- og output-bevægelse: 100 / 0,27 = 370:1

Er vi lidt store i slavet og ser væk fra gnidningskræfter, får vi dermed en kraftforstærkning på 370 gange!
 
Flere eksempler på "skruens kraft":

Skruestikken...

 

...her nede fra, så skruen kan ses.

 
Skruetvingen
 
Høvlebænkens "bagtang" med træskrue

Her er vi måske nærmest på de første skruer, der blev brugt i forskellig former for "presser"

 
I skruen er der basis for et væld af kraft-diskussioner og -eksperimenter. Og matematiklæreren vil glæde sig over de mange beregninger, der er nødvendige undervejs!

Besøg Ahorn Undervisning!

Har du kommentarer - eller andre lyse ideer - så send os en e-mail: ahorn@ahorn.dk