Ugens Lyse Idé

Her vil du hver uge finde en ny, spændende idé, du kan bruge i undervisningen eller lege med hjemme.

bullet

Hvis din skole har licens til Ahorn Science Univers, kan du se og downloade de 145 tidligere udgivne tips.

Uge 37, 2001

Naturalie-plancher

Det er godt at lære med venstre finger i en bog og tegne plancher på store kartonstykker. Men det er bedre at skille rigtige ting ad - og måske lave en planche af stumperne.

Som nu William i 7. klasse gjorde, da han ofrede en funktionsdygtig lommeregner. Med stor iver, og dog forsigtigt, og med en limepistol har han lavet en "funktionsdygtig planche", hvor adskillige ting åbenbares:
Man kan bogstavelig talt se
bullethvordan lommeregneren forsynes med energi fra solceller
bullethvordan interfacet mellem menneske og lommeregner (tastatur og display) faktisk er det, der fylder - gennem printpladen kan man se den lille regneenhed, og selv hos dén er det tilledningerne, der fylder. Selve enheden er nok ca. 1 mm2!
bullethvordan et tastetryk "virker". Et stykke af gummitastaturet med de sorte kontaktområder har han ladet hænge ved siden af , så folk kan prøve, at det virker. Han opdagede i øvrigt, at tasterne kunne aktiveres blot med en finger!

Da han var færdig fortalte han for klassen, hvad han havde fundet ud af, og i den forbindelse kom "fysikundervisningen" ind - jeg kunne spørge og selv uddybe lidt.

Men lærer de nu reelt noget ved sådan noget legeværk? Hvad med ohms lov og højrehåndsreglen? Du har ret, dét lærer de ikke. Men hvor er det både hurtigt og let at lære et par regler, hvis de optræder i en relevant sammenhæng.

Efter en omgang skillen-ad, ved de til gengæld noget om hvad en lommeregner...

 

 

...et diskdrev og en harddisk 

...og en telefon er.

 

Nøjes de med fysikbøgerne risikerer vi, at de ved hvordan en kulkornsmikrofon virker, men bare ikke at sådan nogen ikke har været i brug i årtier!

Besøg Ahorn Undervisning!

Har du kommentarer - eller andre lyse ideer - så send os en e-mail:
ahorn@ahorn.dk