- ugens lyse idé

Her vil du hver uge finde en ny, spændende idé, du kan bruge i undervisningen eller lege med hjemme.

bullet

Hvis din skole har licens til Ahorn Science Univers, kan du se og downloade tidligere udgivne tips.

bullet

Bestil adgang til arkivet over tidlgere udgivne tips allerede i dag

Uge 35, 2000

Bernoulli og Concorden

Det er svært at slippe Bernoulli, når du først mærker suget - men det er også svært at acceptere, at B-effekten alene bærer en Concorde.

Adskillige artikler beskriver som det selvfølgeligste i verden, at Bernoulli-effekten alene er ansvarlig for opdriften på et fly eller for vindmøllens effekt. Går du fx på Internettet, finder du modstridende forklaringer: Nogle hælder helt til newtonske kraft-overvejelser, andre helt til B-effekten og mange søger at dele sol og vind lige.

Jeg garderer mig ved at undlade at tage stilling, men jeg synes dog, at de B-kræfter jeg oplever, når jeg leger med støvsuger, er meget små, hvorimod støvsugerens direkte luftstrøm mod fladen har stor effekt.

Men strømmende luftarter og væsker er spændende at lege med og udforske i det små:

Her har vi nok et par eksperimenter med støvsugeren:
Når du blæser ned mellem to strimler papir (her staniol), "klapper de sammen". Lufttrykket falder i den hurtige luftstrøm.
Staniolen har jeg tapet på en kødnål. Jeg blæser nu på den ene side af staniolen og drejer støvsugermundingen horisontalt. Staniol-fanen følger trofast med rundt!
Endnu mere effektfuld er eksperimentet med trådtrissen:

Stik en knappenål gennem et kort.
Blæs kraftigt gennem trissen, og kortet "klæber til trissen".

Nålen er blot nødvendig for at styre kortet sideværts.

Interessante overvejelser:

Hvilke kræfter forsøger at tvinge kortet nedad - og hvorfor bliver det alligevel hængende? Her må B-effekten vinde over luftpres og tyngde.

Mere til overvejelse:

Hvor stor er den maksimale opdrift grundet B-effekten? Forskellen i tryk på over- og underside af vingeplanet kan vel højst blive 1 atm. ved jordoverfladen og mindre jo højere man kommer op?
Det må kunne føre til nogle spændende beregninger og undersøgelser af bl.a. højtgående fly.

Her er god hjælp at hente fra CapeCanaveral

Hvis du og/eller din klasse arbejder med noget, der kan supplere (evt. korrigere) de betragtninger, jeg har gjort mig, kan du skrive om det herunder - så kan vi få det på bordet i næste uges lyse idé.

Send os dine kommentarer til denne uges lyse idé eller kom med forslag til nye!

Besøg Ahorn Undervisning!