- ugens lyse idé

Her vil du hver uge finde en ny, spændende idé, du kan bruge i undervisningen eller lege med hjemme.
Hvis din skole har licens til
Ahorn Science Univers, kan du se og downloade tidligere udgivne tips ved at klikke her.

Uge 26, 2000

Automatik uden elektronik

Selv om jeg synes, elektronik er spændende, er det helt befriende ind imellem at studere ikke-elektronisk automatik - fx vindues-åbneren på drivhuset.

På de solrige sommerdage, kan hele drivhuset gå i dvale, hvis ikke mindst et vindue bliver åbnet - eller åbner sig selv.

Der må automatik til!

Min vinduesåbner er således konstrueret:
  1. En sort, ca. 15 cm lang beholder med væske.
  2. Et langt stempel, der passer ned i beholderens cylinder-åbning.
  3. Et system af trækstænger, der åbner vinduet.

Desuden to fastspændingspunkter på hhv. karm og rude.

Når den sorte beholder varmes op, udvider væsken sig, og da kun stemplet giver sig, vil det bevæge sig lidt ud, og trækstængerne sørge for, at vinduet åbner sig.
Hvad er der så af fysik i den simple indretning?

Der er noget om

bulletfarver og varme
bulletvarmeudvidelse - faste stoffer, væsker
bullethydraulik
bulletvægtstænger og kræfter
bulletmaterialers styrke/udformning
Det hedder vist den induktive metode, når vi går ud fra et slutprodukt og arbejder os baglæns ned i detaljerne - det er en tiltalende metode, synes jeg: Vi (læreren/elevgruppen) bestemmer selv detaljeringsgraden og må selv opdage, hvordan det hele fungerer. Så kan vi lave parallelforsøg med laboratorieudstyr eller vægtstangsmodel i trælister. Vi kan arbejde rent kvalitativt eller indægge målinger alt efter niveau og evner.

Vi går ud fra "det rigtige" produkt og spekulerer, analyserer og eksperimenterer for at forstå så meget, vi nu orker. Ja, måske perspektiverer vi til gravkøer eller lifter.

Det er da herligt!
God sommer (-ferie)!

  Besøg Ahorn Undervisning!

Har du kommentarer - eller andre lyse ideer - så send os en e-mail: ahorn@ahorn.dk