- ugens lyse idé

Her vil du hver uge finde en ny, spændende idé, du kan bruge i undervisningen eller lege med hjemme.

bullet

Hvis din skole har licens til Ahorn Science Univers, kan du se og downloade de 130 tidligere udgivne tips.

Uge 18, 2001

Sving i rullegardinerne

I et bambusrullegardin til under 100 kr. er der omkring 375 tynde bambuspinde. Hver elev kan få sine pinde og lave små eksperimenter med svingninger - og så kan pindene også bruges til meget andet.

Da jeg sad og legede lidt med en pind fra mit nyslagtede rullegardin, opdagede jeg, at den var yderst velegnet til at lave svingningsforsøg med - den havde lige de egenskaber, der gjorde det let at iagttage og måle på svingningerne.
Mit rullegardin kostede 50 kr. og var 1 m bred, så jeg råder over 375 tynde, smidige bambuspinde til omkring 13 øre pr. stk. - i sandhed en lille guldgrube til fysiksamlingen.

Hvis du ikke strikt holder dig til standardforsøg, har du og eleverne gang på gang brug for tynde pinde til jeres eksperimenter og projekter. Her er de til overflod!

Sådan kan eleven fx bruge pindene:

 

Hold pinden lodret og få den til at svinge roligt frem og tilbage.
bulletHvad måtte du gøre for at få svingningerne i gang?
bulletHvordan føles det holde  gang i svingningerne?

Mål tiden for 10 svingninger og beregn ud fra det svingningstiden. Sammenlign resultatet med andre elevers.
Prøv at ændre svingningstiden ved at bevæge hånden lidt hurtigere eller langsommere. 

bulletHvordan lykkes det?
Sæt en lille klump modellervoks (ca. 1 cm i diameter)  på enden af pinden og gentag måling af svingningstiden.

Prøv igen med en endnu mindre klump.

bulletHvordan er sammenhængen mellem svingningstiden og klumpens størrelse?

Gem klumperne til næste forsøg.

Halvér pinden og gentag alle forsøgene.
bulletHvad betyder længden for svingningstiden?
Brug igen en hel pind.

Bevæg nu hånden meget hurtigere, indtil pinden svinger på en helt ny måde.

bulletBeskriv den nye form for svingninger.

Du vil igen opdage, at du næsten ikke behøver bevæge hånden, når svingningerne først er i gang - pinden svinger altså næsten ikke inde ved hånden. Langt væk fra hånden vil der også være et sted, hvor pinden næsten er i ro. Sådanne steder kaldes knudepunkter.

bulletMål afstanden fra knudepunktet ved hånden til det andet knudepunkt.
bulletHvor stor en brøkdel af pindens længde udgør afstanden fra hånd til knudepunkt?

Prøv at hold let med et par fingre om det yderste knudepunkt under svingningerne eller sæt en lille klump modellervoks fast i knudepunktet.

bulletÆndrer det noget ved svingningen?

Pinden foretager stående svingninger.

Lav selv varianter af forsøgene ved at ændre længden på pinden eller sætte modellervoks udvalgte steder på pinden.

bulletBeskriv ændringerne og deres konsekvenser både i tegninger og tal.

 

Efter sådan en omgang véd eleverne en del om svinger, egensvingninger, resonans, svingningstid mm., for de har alle sammen mærket og set det på første- og nærmeste hånd.

Besøg Ahorn Undervisning!

Har du kommentarer - eller andre lyse ideer - så send os en e-mail:
ahorn@ahorn.dk