- ugens lyse idé

Her vil du hver uge finde en ny, spændende idé, du kan bruge i undervisningen eller lege med hjemme.

bullet

Hvis din skole har licens til Ahorn Science Univers, kan du se og downloade de 129 tidligere udgivne tips.

Uge 16, 2001

Historisk perspektiv i fysikken

Historisk fysik kan du læse dig til, men du kan også tage udgangspunkt i nutidens verden og trække spændende linier bagud.

Lad os starte med at besøge en metalvarefabrik og se på en 
bestemt del af produktionsapparatet: Boremaskinen.

 

 

Emnet er i forvejen tegnet i tegnestuen i den anden ende af fabrikken og sendt via netværk til manden ved boremaskinen. 

Han må sætte maskinen op til at løse den modtagne opgave: De rigtige bor må i borepatronerne, og materialetykkelse og -art må kodes ind.

Det tager forholdsvis lang tid at klargøre den automatiske boremaskine til et givet emne, så den er bedst at bruge til masseproduktion.

Når maskinen er sat op køres et emne igennem, og målene 
tjekkes med tegningen. Det ville være bittert at opdage en fejl i 
opsætningen, når 1000 emner var kørt igennem.

 

Så er tiden inde til at kikke i bøger og måske besøge et almindeligt (gammelt) hobbyværksted:
Her er nogle eksempler hentet fra bøger...

...og her eksempler fra det gamle værksted

 

 

 

Her vender vi så tilbage til nutidens hobbyværksted. Det er ret så spændende at opdage, at grundlæggende er boring, som det var i stenalderen, og der er mange ligheder mellem redskaberne op gennem de tusinder af år.
Hvor kommer det store skel? Vel i første omgang ved industrialisering og i næste omgang ved automatiseringen, som vi indledte med at se på.

 

Lad dine elever opdage, at et bor ikke bare er et bor, men en brik i en fantastisk udvikling!

Besøg Ahorn Undervisning!

Har du kommentarer - eller andre lyse ideer - så send os en e-mail:
ahorn@ahorn.dk