- ugens lyse idé

Her vil du hver uge finde en ny, spændende idé, du kan bruge i undervisningen eller lege med hjemme.

bullet

Hvis din skole har licens til Ahorn Science Univers, kan du se og downloade de 127 tidligere udgivne tips.

Uge 15, 2001

Billedanalyse i fysik

Det er ikke kun i billedkundskab, du har brug for systematisk billedanalyse. I mange tilfælde er videnskabsmænd afskåret fra at iagttage tingene direkte ved selvsyn. Så må de få mest muligt ud af billeder.

En ganske betragtelig del af det materiale, videnskabsmænd forsker i foreligger som fotos eller skærmbilleder. Det gælder fx, hvad der er fjernt (astronomi), småt (stoffers struktur) og "gemt" (anatomi, geologi). Det kan også være vigtigt af "fryse" en situation for nærmere undersøgelse senere: Måske viser et fænomen sig kun i en brøkdel sekund, eller en partikel eller genstand bevæger sig så hurtigt, at vi ikke kan opfatte det med vores sanser.

I skolen kan vi selvfølgelig også få meget fysik ud af billeder. Lad os se på et par eksempler:

Klippe- og stansemaskine

Af billedet kan du undersøge gearingen i maskinen: Hvor stor er kraftforstærkningen fra motor til sidste aksel. Ved at måle tandhjulenes størrelse kan du få et rimeligt nøjagtigt resultat.
På papir kan du tegne gearsystemet skematisk med passer og blyant, hvor tandhjulene blot er cirkler.

Du kan vælge at begrænse analysen hertil. Du kan også gå videre med nogle spørgsmål, der i knap så høj grad forudsætter en egentlig analyse, men som er gode til en samtale om fysik og mekanik:

bullet

Hvad gavner det store glatte hjul?

bullet

Hvorfor er maskinen mon så massiv?

bullet

Hvordan klipper man i en metalplade (tætte, hårde skær, bestemt vinkel - mål den)?

 

Metalsav

 

I alle tilfælde er det afgjort gavnligt at mærke tingene selv ved at være nær de rigtige ting, så alle sanserne komme i brug. Billedanalyserne skal da også kun være et supplement til "virkeligheden" og en træning i at trække flest mulige oplysninger ud af et billede.

Tingene kan jo også kombineres på utallige måder, så både billeder og "virkelighed" bliver væsentlige indslag i et projekt. Et enkelt eksempel:

Har du en flok elever med på en fabrik, får de en masse sansemæssigt stærke indtryk, men fysikken får de ofte ret lidt af, fordi de skal nå det hele. Her er det godt at have (digital-)kamera med. Så kan du selv eller en gruppe elever udvælge gode detaljer til nærmere studier hjemme.

Der er et utal af billeder at gå i gang med i bøger og på Internettet. Selv kan jeg godt lide billeder af de gamle maskiner. Her er et par stykker mere:

  

De gamle billeder er fra Opfindelsernes Sejrsgang, red. Børge Houmann, o. 1930

Besøg Ahorn Undervisning!

Har du kommentarer - eller andre lyse ideer - så send os en e-mail:
ahorn@ahorn.dk