Her vil du hver uge finde en ny, spændende idé, du kan bruge i undervisningen eller lege med hjemme.

bullet

Hvis din skole har licens til Ahorn Science Univers, kan du se og downloade de 174 tidligere udgivne tips

Uge 14, 2002

3D-skanning

I sidste uge lavede vi en skanning i ét enkelt snit, en to-dimesional skanning af et landskab. Rigtig sjovt og mere realistisk bliver det, når landskabet er i tre dimensioner.

Jeg har valgt at lave et "skrammellandskab" i en papkasse. Havde jeg haft tålmodighed til det, ville jeg nok foretrække et papmache-landskab med et par objekter i. 

I mit landskab bliver der ingen skrå stigninger, de er alle lodrette.

 

 

Jeg har lavet et låg af brunt indpakningspapir, så ingen kan se landskabet.

Min "black box" er klar til at blive skannet (billedet er faktisk taget efter skanningen, så du kan se skanningshullerne i papiret!

 

 

 

Af "ingeniørsæt" har jeg lavet et "radar-skannings-system". Hul for hul kan jeg måle dybden ned til landskabet med min ståltråds-radarstråle.

Jeg har sat et stykke "lærertyggegummi" på målepinden, hvor den er helt i bund.

På min millimeterpapirskala  bag på skanne-stativet vil "tyggegummiet" nu vise landskabets højde.

 

 

 

 

Vi skannede hele landskabet i mere end 600 punkter. 

Resultatet skrev vi ind i et regneark og lod programmet lave og diagrammer over det skannede landskab.

 

Vi brugte Excel regneark, og det giver mange grafisk muligheder. Det kan være svært af finde den bedst egnede, men det er kun en god udfordring og chance for at udforske regnearkets muligheder.

 

 

 

 

Diagrammerne kan vendes og drejes, då landskabet kan ses fra alle vinkler.

 

 

 

 

 

Efter en rum tids legen med forskellig diagramformer, åbnede vi for herligheden, og alle fik lejlighed til at sammenligne deres diagrammer med virkeligheden.

 

 

 

7. klasse insisterede efter hårdt slid ved computerne på at blive fotograferet sammen med det åbne landskab.

Efter sådan en omgang kan alle elever forklare, hvad en skanning er. Og de er rustet til en kritisk diskussion af muligheder og begrænsninger i rigtig skanning, som i dag er en særdeles udbredt undersøgelses- og kortlægningsmetode!

Besøg Ahorn Undervisning!

Har du kommentarer - eller andre lyse ideer - så send os en e-mail:
ahorn@ahorn.dk