Her vil du hver uge finde en ny, spændende idé, du kan bruge i undervisningen eller lege med hjemme.

bullet

Hvis din skole har licens til Ahorn Science Univers, kan du se og downloade de 172 tidligere udgivne tips

Uge 12, 2002

Stjernernes stregkode

Inden for naturvidenskaben er der næppe noget smukkere end lysets spektrum. I bogstavelig forstand er de lysende klare farver i regnbuer, dugdråber og bag prismet smukke, men smukt er også dét spektret kan afsløre af egenskaber ved de største såvel som de mindste objekter i universet.

På internettet findes masser af links, der giver opskrifter på spektroskoper og spektrometre. Eksemplerne på iagttagelser og målinger i denne uges lyse ide kan med stort held  efterprøves med et sådant hjemmelavet spektrometer, bygget helt fra grunden. 

Et eksempel finder du her: Pagehttp://astro.u-strasbg.fr/~koppen/spectro/spectroe.html

Dette papspektrometer er imidlertid noget fiksere end de fleste hjemmegjorte, og det er særdeles velgennemtænkt, både pædagogisk og konstruktionsmæssigt. 
Med det kan elever lave alle de iagttagelser og målinger, de har brug for i grundskolen og gymnasiet, og prisen gør, at der kan blive råd til klassesæt.
Klik her for at se mere.
Det er godt at begynde med nogle kvalitative iagttagelser, så eleverne kan vænne sig til at kikke i et spektrometer:
bulletIagttag sollys ved at lade spektrometeret pege mod en lys sky (KIK ALDRIG DIREKTE PÅ SOLEN. DET KAN GIVE VARIGE SKADER PÅ ØJNENE).
Hvordan ser spektret ud?
bulletIagttag lyset fra et lysstofrør i spektrometeret.
Hvordan ser spektret ud?
bulletIagttag de tilsvarende spektre fra 
sparepære
almindelig glødelampe
gult gadelys
brændende stearinlys
brændende tændstik
andre lyskilder (fx gødende kobber og andre metaller, lysdioder, udladningsrør, neon-reklamer og glimlamper).

Det er desværre meget svært at tage digitale billeder 
af de smukke spektre. Jeg har forsøgt med spekteret af lys 
fra et lysstofrør - set med øjet er det langt smukkere!

 


Lidt mere avanceret - kvantitativt:

De iagttagelser, eleverne gør, kan de tegne ind med tus på fortrykte ark med nanometer-skalaer. På den måde er det nemt for dem at sammenholde deres målinger fra forskellig lyskilder og fx opdage, at en linie ved 590 nm går igen flere steder: i solspektret som mørk linie, i den gule gadelampe som mørk linie, i stearinlys som kraftigt lysende gul linie.

Efter at have arbejdet med spektre i nogen tid, forstår  eleverne - blandt meget andet, at vi alene ud fra lyset fra stjernerne kan finde ud af, hvad disse er lavet af. Og bortset fra Solen er de øvrige stjerner så langt borte, at vi også kun har lyset og dets "stregkode" til vores fortolkning af Universet.

Og måske kunne du invitere billedkunstlæreren til et samarbejde - det tilbud får han sikkert ikke hver dag fra fysiklæreren :-)

 SMUKT i enhver forstand!

Besøg Ahorn Undervisning!

Har du kommentarer - eller andre lyse ideer - så send os en e-mail:
ahorn@ahorn.dk