 |
-
ugens lyse idé
|
|
Her vil du hver uge finde
en ny, spændende idé, du kan bruge i
undervisningen eller lege med hjemme.
|
Uge 12, 2001
IR-sensorer
Du
kan nok på forhånd opgive at forstå fuldt ud, hvordan mere
komplicerede elektroniske ting fungerer, men du kan vælge at gå på
opdagelse i dem og forstå på et niveau, der passer til din viden -
tilsvarende kan børnene. Og det bliver sjovere for hver gang!
Min
gamle IR-sensor til udendørslyset må stå for skud. Jeg satser
på, at jeg kan samle den igen og bruge den. Man må tage en
chance. |
 |
Det
er helt tydeligt, at den er opdelt i to afdelinger: Det underste
print, der står for styringen af de 230 V og det øverste
print, der indeholder selve sensordelen |
 |
Kondensatorerne C1 og
C2 og fire brokoblede dioder ved D udgør en slags elektronisk
transformer, der strømforsyner det øverste print med måske 6 V
=.
Til højre ses en
sikring, og Re er det relæ, der tænder og slukker lyset, når
det aktiveres af øverste lags elektronik.
|
 |
Yderst
til højre på øverste sidder to trimme-modstande med de to
knapper på til hhv. regulering af lysfølsomhed og
lys-tændetid.
Under A sidder en
lysfølsom modstand (LDR eller "bamseøje"). Den
sørger for, at lyset ikke tænder om dagen.
Under B sidder
IR-sensoren.
|
 |
IR-sensor
og bamseøje på nærmere hold (bemærk CDS ved bamseøjet - det
står for cadmium-sulfid, som er bamseøjets grundsubstans).
Ud div. modstande
og kondensatorer er der så kun et integreret kredsløb, som jeg
ikke kender.
|
 |
Med
en smule kendskab til elektronik kan du altså danne dig en god
forestilling om, hvordan IR-sensoren virker, og lidt nærmere
kan du måske komme ved at slutte strøm til og måle lidt på
tingene. Og skal den kasseres, kan du undersøge de enkelte
komponenter nærmere.
Men det bliver alt sammen ikke denne gang.
|
l |
Besøg
Ahorn
Undervisning!
Bestil
adgang til Ugens Lyse Idé-arkiv.
Har du
kommentarer - eller andre lyse ideer -
så send os en e-mail:
ahorn@ahorn.dk
|
|