- ugens lyse idé

Her vil du hver uge finde en ny, spændende idé, du kan bruge i undervisningen eller lege med hjemme.
Hvis din skole har licens til
Ahorn Science Univers, kan du se og downloade tidligere udgivne tips ved at klikke her

Uge 11, 1999

Gyroskopet - kræver det en forklaring?.

Vi vil helst kunne forklare alverdens fænomener, men det er ikke altid lige let. Langt de fleste ting, der sker, er uhyre komplicerede, og vi må i bedste fald nøjes med en meget summarisk forklaring.
Det behøver ikke at gøre det hele mere kedeligt!
Mit legetøjsgyroskop er bestemt ikke kedeligt...
...eller min snurretop

Når det er svært at forklare et fænomen, skal man så ikke bare springe det let og elegant over?

Måske - men det er kedeligt!

Blandt verdens morsomste fænomener er ikke den lineære bevægelse.
De fascinerende strømhvirvler, hvor vandfaldet brager ned er dog mere interessante.

- lette at bruge

- svære at forklare

- sjove at lege med

Gyroskopet danser på Eiffeltårnet...
Hvor det kniber med egentlige forklaringer, kan man glæde sig over små iagttagelser og måske beskrive dem.

Thycho Brahes forklaring af universets opbygning var ikke særlig tilfredsstillende, men hans eminente iagttagelser kunne der bygges videre på.

...snurretoppen kan også!
Når man har haft et gyroskop mellem fingrene og leget med det, mærker man de ret imponerende kræfter og ser spændende ting ske.
Det er for det første sjovt, og for det andet bliver det meget lettere at forstå kræfterne, der er på spil, hvis man senere skal lære om det - i gymnasiet måske.

 

I skolens kælder kunne der måske blive plads til en stadig voksende samling af "effekter" som legetøj, kasserede apparater, instrumenter og maskiner, elevprodukter som store paraboler og meget mere. Det kunne blive et eksperimentarium!

Har du kommentarer - eller andre lyse ideer - så send os en e-mail: ahorn@ahorn.dk