Her vil du hver uge finde en ny, spændende idé, du kan bruge i undervisningen eller lege med hjemme.

Hvis din skole har licens til Ahorn Science Univers, kan du se og downloade tidligere udgivne tips ved at klikke her.

Uge 10, 1999

Mikroskopet bruges ikke meget i fysik/kemi - for det meste vel kun til at vise brownske bevægelser med.
Er det ikke en skam? Det er på samme tid fascinerende og særdeles givtigt at se dele af verden i mikro-perspektiv.

Vi har en tung tradition for at købe "rigtigt" laboratorieudstyr til fysik/kemi - det skal være som i forskningen.
Men på folkeskoleniveau kan man udforske mindst lige så godt med langt billigere udstyr, som samtidig giver eleverne mulighed for at eksperimentere videre derhjemme.

Det lille legetøjsmikroskop er ca. 40 år gammelt, og jeg tager det jævnligt frem. Det forstørrer 150 gange, og det har víst mange spændende ting gennem tiderne: tøffeldyr, fluevinger, løgskæl osv.
Efter min mening er det helt tilstrækkeligt til fysiklokalet - og så kan man få ti-tolv sæt for små penge.
Hvor tykt er et hår? Målingen kan foretages med laserlys og div.beregninger på bøjnings-mønsteret - og så kan det efterprøves i mikroskop. Det er nødvendigt at kalibrere ved at studere en ting af kendt tykkelse først.
Umiddelbart ses, at glødetråden er tyndere end et hår.

 
Et hår


Glødetråd fra 3,5 V-lampe

Er krystaller nu så "reglementerede", som vi fortæller? Hvordan ser polysaccerid-krystaller ud?


Et NaCl-krystal


Kartoffelmel-krystaller

Skulle jeg have glemt at nævne det tidligere, så kommer det her:
På ønskesdelen til fysik/kemi må I have tilføjet digitalkamera og computer! Små lækre rapporter kan der komme ud af det, og forsøgsopstillinger og -resultater kan diskuteres i fælles forum (og evt. præsenteres i Ahorn Science Forum).
Billederne på denne side er (som normalt i Ugen Lyse Idé) taget med et billigt digitalkamera.

Har du kommentarer - eller andre lyse ideer - så send os en e-mail: ahorn@ahorn.dk