Her vil du hver uge finde en ny, spændende idé, du kan bruge i undervisningen eller lege med hjemme.

Hvis din skole har licens til Ahorn Science Univers, kan du se og downloade de 165 tidligere udgivne tips.

Uge 5, 2002

Jyllands tyngdepunkt

10 km vest for Viborg ved hovedvej 16 står en sten på det punkt (eller et af de punkter), der officielt er Jyllands midtpunkt. Skal de nu også have den ære i Fjends kommune? 
Det må vi efterprøve!

På stenen står: "Jyllands midpunkt mellem Vesterhav og Kattegat og mellem Skagen og grænsen".

 

Hvordan måler jeg nu det? Jeg sætter min passerspids i "stenen" og ganske rigtigt, hvis jeg tager Skagen i det andet ben og drejer rundt, så rammer jeg grænsen - og tilsvarende gælder øst-vest.

 

Men er metoden nu fornuftig. Jeg kan med lethed finde andre punkter, der giver samme resultat. Fx et punkt omkring Rødkærsbro sydøst for Viborg. I Fjends var de bare hurtigst ude med en sten!

Lad os i stedet finde tyngdepunktet for Jylland - det må vist være mere rimelig.

Det er en kendt sag, at man kan finde en flades tyngdepunkt ved at hænge det op i to eller flere punkter og fra hvert punkt tegne lodlinien. Hvor de krydser hinanden er tyngdepunktet.

 

Billedet her er fra Ellingers interessante "Naturen og dens Kræfter" fra 1898.

 

Jeg printer og klipper Jylland ud i kraftigt papir. 


Med en nipsenål som omdrejningsakse og en sytråd med en papirclips i finder jeg lodlinien ud fra tre  omdrejningspunkter.

 

 

Jeg efterprøver, om det nu også er tyngdepunktet, jeg har fundet: Jo, det er det, for med en nipsenål i krydset, er Jylland i ligegyldig ligevægt.

Uden at være partisk, vil jeg påstå, at Kragelund, 10 km vest for Silkeborg er Jyllands navle.

Men der er basis for en god diskussion om metoder og nøjagtighed, og den er som oftest vigtigere i naturfag end resultatet og æren - eller er den?

Besøg Ahorn Undervisning!

Har du kommentarer - eller andre lyse ideer - så send os en e-mail:
ahorn@ahorn.dk