- ugens lyse idé

Her vil du hver uge finde en ny, spændende idé, du kan bruge i undervisningen eller lege med hjemme.

bullet

Hvis din skole har licens til Ahorn Science Univers, kan du se og downloade tidligere udgivne tips.

bullet

Bestil adgang til arkivet med de 117 tidligere udgivne tips allerede i dag

Uge 5, 2001

Det er pærelet

De fleste har stor respekt for almindelige el-pærer. Det er noget med "implosioner" og splinter i øjne og fingre. Men du kan roligt skille en ad - og så kan resterne endda bruges!

Jeg er ikke klar over, om de efterhånden meget stramme sikkerhedsregler gør, at eleverne ikke må lukke den matterede pære op, men jeg synes, det er ret uskyldigt - og spændende. Selvfølgelig skal vi være forsigtige - på den anden side er vi også nødt til at have fingrene i tingene for at opleve noget, og ikke bare på tv se andre opleve.
Der skal ikke meget værktøj til at skille en pære ad. For at gardere dig mod uheld og splinter kan du tage fat om pæren med en fugtig klud.
Med en knibtang eller en mini-nedstryger fjerner du det allernederste af gevindstykket - ca. et gevind oppe.
Så stikker du en skruetrækker ind i hullet og knækker glastappe af og stikker skruetrækkeren helt ind i kolben.
Nu kan du gøre kanten, hvor kolben er limet til gevindstykket, lidt pæn med skruetrækkeren. Dér skete mit uheld: Jeg var lidt for voldsom, og kolben knækkede af gevindstykket.

Du (eleverne, hvis de nu må) kunne lave en nydelig planche over en pæres opbygning. En to tre sprungne pærer og måske en enkelt hel kunne være råmaterialet.

Faktisk har du et fint kogeglas i din pære. Den kan bruges i det stativ, vi lavede i sidste uge.

Havde jeg ikke klodset i det, var gevindstykket bevaret på den åbnede pære, og "reagensglasset" ville være lige til at skrue op i ståltrådsbøjlen, som vist med den intakte pære på billedet.

I de rige vestlige lande er vi helt gået fra fantasien. Fysikapparat-producenter lever højt på vores fantasiløshed. Jeg vil nok engang vove den påstand, at stort set al den fysik og kemi, eleverne til og med 10. klasse skal have, kan sagtens klares med primitivt, fantasifuldt, hjemmegjort apparatur og ting og kemikalier fra hverdagen. Der er nok - mere end nok - at skille ad, undersøge og bygge videre på uden at du skal anskaffe computerstyrede hightech byggeklodser. Jeg kunne give dig 117 eksempler - tag bare de 117 lyse ideer, der indtil nu er udsendt :-) l

Besøg Ahorn Undervisning!
Bestil adgang til Ugens Lyse Idé-arkiv.
Har du kommentarer - eller andre lyse ideer - så send os en e-mail:
ahorn@ahorn.dk