Her vil du hver uge finde en ny, spændende idé, du kan bruge i undervisningen eller lege med hjemme.

Hvis din skole har licens til Ahorn Science Univers, kan du se og downloade tidligere udgivne tips ved at klikke her.

Uge 1, 1999

På et amtscentralkursus i fysik mente en kollega, at de "Lyse ideer" i højere grad var egnet for natur-teknik end for fysik - de tager jo altid udgangspunkt i noget fra hverdagen.
Den vil jeg gerne vende om og spørge: Hvorfor ikke også i fysikundervisningen tage udgangspunkt i det mylder af spændende ting, vi har omkring os - i stedet for i de lidet "naturtro" apparater fra fysiklaboratoriet.
Hvor mange af vore elever får brug for den traditionstunge laboratorieteknik senere i livet?
Hvor mange har julelys i øjnene, når de ser tilbage på faget fysik?

Lad os da gøre faget mere nærværende for alle ved at undersøge det, vi omgiver os med til daglig. Men síg ikke, at de særligt interesserede får for lidt udfordring på den måde - nej, for dem bliver det et sandt eventyr at få "åbnet dåserne" og gå på opdagelse.
Det er meget lidt, fysikapparaterne kan gøre bedre - men de supplerer udmærket!

Nogle elektriske eksempler

 
Vi er omgivet af fremragende "fysik" i køkken, stue, bil, tog osv.- osv.
Her er til emnerne
- radioaktivitet
- piezoelektricitet
- kontrol og styring
- laserlys
- magnetisk lagring .......
Mange ved chokerende lidt om de elementæreste apparater, som de vel at mærke bruger med allerstørste selvfølgelighed!
   
 

Hjalmer Højgaard anviste en vej - men efterfølgerne ville lave skoleelever til små videnskabsmænd, hvor Ohms- og Newtons love og videnskabelig korrekthed var vigtigere end elementær viden om vore omgivelser - både de naturlige og tekniske.

Det er ikke faghæftet for fysik/kemi, der stiller sig i vejen for, at faget i folkeskolen bliver mere nærværende!

 

Har du kommentarer - eller andre lyse ideer - så send os en e-mail: ahorn@ahorn.dk