Hjemmesider, verden og fysik

Artikel fra bladet FYSIK-KEMI

Krøllede A4-ark og æselørede plancher og hæfter er ikke nødvendigvis den bedste måde at præsentere et arbejde på. Der er mange andre: Hvad med demo-forsøg på gangen eller i aulaen, måske en invitation af en natek-klasse til fysiklokalet? Eller - hvad med hjemmesider?

Hvad er en hjemmeside

De fleste forbinder hjemmesider med Internettet, og det er vel nok også deres "naturlige miljø". Men en hjemmeside er egentlig blot et dokument, ligesom et Word-dokument. Word-dokumentet er faktisk fuld af skjulte koder, som dit Word-program fortolker. Det betyder, at du kan lege med skrifttyper og meget andet på dine Word-sider, og Word-programmet sørger for, at det hele bliver vist på skærmen med dine skrifttyper, farver og billeder osv. 

Et eksempel på "fysikrapport", hvor elever
laver krystalmodeller med modellervoks og 
tandstikker.

Sådan er det også med hjemmesider. Her er din fortolker Internet-browseren - det program, du bruger, når du går på Internettet (Internet Explorer eller Netscape). 
Når du skal lave hjemmesiden, skal du bruge et andet program, fx det der følger med Windows 98: FrontPage - i Word kan du derimod bruge det samme program til at skrive i og til at vise dokumentet i. (Klik og kik!)

Hjemmesiden - et universelt medie

Tekster, farver, billeder, lyd, animationer og simulationer er bare noget af det, der er godt at præsentere på hjemmesider. Og i alle fag: Sprog, kunst, historie,…, og fysik kan du på samme tid gennembryde skolens tunge mure og videreføre det bedste fra den traditionelle undervisning. (Klik og kik!)

Hjemmesiden - ikke bare til læreren

En hjemmeside kan lægges på en diskette, så man kan præsentere den for sin familie, eller på skolens netværk, så alle kan hente den ned og se det, man har lavet.
Har skolen et web-sted på Internettet kan man lægge den der, og folk i hele verden kan hente den ned og kikke.
En planche hænger bare ét sted, og papirrapporten ser som regel kun eleven selv og læreren.

Hjemmesiden åbner globale perspektiver

En hjemmeside er let at lave

Har du surfet lidt på Internettet, forledes du nemt til at tro, at det er svært at lave hjemmesider: Du mødes af en eksplosion af farver og effekter, og det blinker og bipper. De fleste af disse sider kræver stor viden og erfaring at lave.
Lad være med at begynde med spiret, når du skal bygge et slot!
På et par timer kan du imidlertid lære dig selv at lave enkle, flotte og gode hjemmesider - og det kunne jo også være, at skolen ville ofre et par timers kursus på jer, der har lyst! For Guds skyld ikke et omfattende kursus med præsentation af tusinde spændende muligheder. Nej, en time eller to for at lave et simpelt hjemmeside-skelet, og ligesådan for at lære et par helt afgørende ting om billedbehandling. Tilsvarende kursus har eleverne brug for, resten kan komme efterhånden - nogle af dem kan allerede lave alverdens effekter, men hold dem lidt i tøjlerne ellers risikerer du sagen drukner i effekter. (Klik og kik!)

Præsentation og kommunikation

At præsentere resultatet af et forsøg eller et projekt er normalt en passiv sag - i hvert fald, når det er på papir. 
Med hjemmesiden kommer en helt ny dimension frem: Den kan indbyde til respons, altså kommunikation med læseren eller modtageren. 
Er siden lagt ud på Internettet falder det naturligt, at elevens eller skolen e-mailadresse står der med en opfordring til kommentarer. 
Når det er allerbedst beder eleverne selv om respons på bestemte eksperimenter eller resultater, og for så at være sikker på, at andre i den store verden læser siden, kan de skrive en e-mail-hilsen til en række klasser eller skoler i Danmark eller andre steder i verden og bede elever reagere. Ja, det behøver ikke engang at være skoler, de henvender sig til.

Eksempler: 

 Et hold har i et projekt arbejdet med genbrug af plast. De vil gerne have respons fra et genbrugs-firma, der selv har en hjemmeside. Med en e-mail henleder de firmaets opmærksomhed på deres side og beder dem kommentere.

· Et hold har besøgt det kommunale rensningsanlæg. På deres hjemmeside har de fotos, tegninger og tekster, der beskriver anlægget, og på skolen har de lave eksperimenter, som også er beskrevet på siden.
De har fået og bearbejdet resultater for spildevandsanalyse. De vil gerne høre amtets kommentarer til rensningsgraden og beder via e-mail en tekniker herfra om at gå ind på hjemmesiden og kommentere. Eleverne har indlagt en formular til kommentarer i deres side.

· Et hold har målt lokal tyngdeacceleration og vil nu gerne have tilsvarende målinger fra andre steder på jordkloden. Målemetoden har de beskrevet på hjemmesiden. De sender e-mail til 10 forskellige skoler i områder de ønsker resultater fra og beder elever dér lave tilsvarende målinger og sende en e-mail med resultaterne - dem offentliggør de selvfølgelig på hjemmesiden.
I dette eksempel må eleverne nødvendigvis skrive på engelsk.

Hjemmesiden er et fantastisk multimedie med et enormt potentiale, men en af dens styrker - sammenlignet med andre multimedier - er, at enhver let kan lave en enkel, smuk, illustrativ og udtryksfuld side. Og det er sjovt at brygge hjemmesider, også for dem, der ellers ikke elsker fysik!

Her kan du til slut se et eksempel på, hvordan det også kan lade sig gøre at bruge hjemmesider i et projekt, hvor skoler verden over udveksler data, erfaringer og meninger om science.  (Klik og kik!)